Länk till startsidan

Denna sida är äldre än 6 månader och är kanske inte längre aktuell.

Felanmälan trafik och utemiljö

Har du sett något som behöver rättas till? Här kan du göra felanmälningar som gäller bland annat gator, cykelvägar, lekplatser, parker, grönområden, idrottsplatser och friluftsbad. Du kan också felanmäla skadegörelse eller trasig belysning på kommunens fastigheter.

Är det en akut felanmälan vill vi att du ringer oss på 046-359 50 00 (dagtid på vardagar) eller 046-359 59 00 (kvällar och helger).

Med akut felanmälan menar vi exempelvis ett träd eller annat hinder över vägen eller cykelbanan, ett brunnslock som fattas eller ett allvarligt skadat redskap på lekplatsen.

App för felanmälan

Ladda ner appen Felanmälan i Google Play

Ladda ner appen Felanmälan i App store

Så jobbar vi med underhåll

Alla fel behöver inte anmälas, även om vi är glada om du hör av dig till oss när du hittar något som är trasigt. Titta i listan för att se hur vi arbetar med löpande underhåll.

Vi inspekterar belysningen två gånger varje år i hela kommunen, förutom i Lunds centrum där vi gör fyra inspektioner. När vi inspekterar byter vi ut lampor som inte fungerar och som inte har felanmälts. Vi gör inspektionerna under dagtid och tänder och kontrollerar då alla lampor i ett visst område.

Vi sköter ca 160 lekplatser varav 2-3 renoveras varje år. Alla lekplatser säkerhetsbesiktigas årligen. Dessutom kontrolleras lekredskapen fyra gånger varje år. Säkerhetsbesiktningen görs i november så att vi kan arbeta med planering och åtgärder under vintern.

Ogräs och gräsmattor

Ogräs i planteringar rensas 3-6 gånger per säsong beroende på område. Vi använder inga kemiska bekämpningsmedel. Brännare används på hårda ytor.

Kommunens gräsmattor klipps olika ofta beroende på var de finns och hur de används. Vanligast är gräsklippning var fjortonde dag i centrala parker, runt lekplatser och i grönområden.

Beskärning av buskar

Beskärning och gallring utgår både från kommunens planer och önskemål från medborgare. Vi har till exempel en budget för att beskära 7 % av den totala mängden buskar per år vilket betyder att alla önskemål måste bedömas och prioriteras. Akuta åtgärder genomförs så snabbt som möjligt. Övriga åtgärder planeras in och görs i samband med vinterbeskärning under januari-april.

Så hanteras din felanmälan

Beroende på vad ditt ärende handlar om skickas det till kommunens tekniska förvaltning, Lundafastigheter eller till kultur-och fritidsförvaltningens idrottsenhet. Vi informerar dig om ärendet skickas vidare, men ibland ber vi att du själv kontaktar rätt instans för bättre hantering. Kommunen är en myndighet och din anmälan behandlas därför som allmän handling. För information om behandling av dina personuppgifter, se dokument nedan.

Spara ditt ärendenummer

Varje felanmälan eller synpunkt får ett ärendenummer som visas i svaret du får. Du kan svara på vårt meddelande. Vill du kontakta oss på annat sätt kan vi hjälpa dig snabbare om du anger ditt ärendenummer.

När får jag svar?

Felanmälningar prioriteras medan allmänna synpunkter och önskemål kan ta längre tid att besvara. Vi får många önskemål om hastighetsbegränsningar, farthinder och olika former trafikregleringar. Dessa ärenden har lång handläggningstid, både på grund av stor belastning och på att det kan behövas olika former av utredande åtgärder. Du hittar svar på många frågor här på hemsidan.

Om det visar sig att ditt ärende gäller något som inte ägs eller sköts av Lunds kommun tar vi kontakt med dig så att du har möjlighet att gå vidare till rätt instans.

När blir felet åtgärdat?

Det beror på hur allvarligt det är. Fel som innebär risk för personskada hanteras direkt och går före andra ärenden. En del åtgärder genomförs längre fram, som del i en större planerad insats för ett särskilt område eller vid lämplig årstid. Alla åtgärder utförs enligt politiskt beslutade resurser och prioriteringar.

Uppdaterad:

Hjälpte informationen på denna sida dig?