Ambassadörskap

Denna sida är äldre än 6 månader och är kanske inte längre aktuell.

Ambassadörskap

Med kunskap och inspiration kan vi som är verksamma inom besöksnäringen och handeln bidra till att skapa minnesvärda upplevelser för kunder och besökare. Här vill vi ge dig konkreta verktyg och möjlighet till reflektion över värdskapet du står inför i ditt arbete.

Tre personer i en poddstudio

Utbildningspodden Lyssna på Lund

Nu lanserar Visit Lund i samarbete med Handelsföreningen Lund, en ambassadörsutbildning i poddformat. Utbildningen riktar sig till dig inom besöksnäring och handel i Lund med syftet att ge en ökad förståelse för vad det innebär att vara en god ambassadör.

Kort om utbildningen

  • Fyra avsnitt på cirka 20 minuter som alla lyfter olika teman inom värdskap.
  • Avsnitten gästas av kunniga och erfarna gäster från Lund och Sverige, som har koppling till avsnittens tema.
  • Utbildningen är helt digital där du själv kan välja i vilken takt den ska genomföras.
  • Lyssna på Lund finns bland annat hos Apple Podcasts, Google Podcasts och Spotify.
  • I utbildningen ingår även ett övningshäfte för att fördjupa din förståelse.

Avsnitt 1 – Introduktion till värdskap

Värdskap är allt det vi gör medvetet för att få människor att känna sig väntade och välkomna till oss som plats, verksamhet och personer. Arbetet med värdskap behöver genomsyra hela organisationen och bör vara en utpekad strategisk riktning för att få genomslagskraft. Alla vi som finns på en plats representerar hela tiden oss själva såväl som vår plats. Att förstå att vi är en del av en plats och att vårt agerande direkt reflekterar tillbaka på Lund som plats.
Gäster: Måns Friberg, Forenom och Oskar Peterson, Hotel Lundia och Grand Hotel Lund

Avsnitt 2 – Det fysiska värdskapet

Det fysiska mötet med andra människor är en möjlighet att bygga varumärke, ge medarbetarna mer arbetsglädje och få mer lojala kunder och besökare. I avsnittet berörs också utmaningen i när situationer inte blir som vi tänkt och hur detta kan hanteras. Vi lyfter även frågan kring vikten av gott värdskap i takt med att fler fysiska turistbyråer försvinner. Och sist men inte minst – vikten av att vara förberedd på en mängd olika situationer som man som plats eller verksamhet kan hamna i.

Gäster: Sofia Wilén, Tehuset Java och Amanda Hessle, Värdskapsbyrån

Avsnitt 3 – Det digitala värdskapet

Vad innebär det digitala värdskapet och är det viktigt? Hur ska vi välja var vi vill leverera digitalt värdskap? Hur hanterar vi utmaningar i den digitala världen och hur viktig är egentligen en recension? Därtill berör vi frågan kring att anpassa sitt digitala värdskap efter olika målgrupper och kulturer.

Gäster: Angelica Gustafsson, Visit Skåne och Chrille Peterson, Sprint Works

Avsnitt 4 – Vårt beteende kring värdskap

Vi pratar om mänskliga beteenden och hur man inom sin roll för värdskap kan förhålla sig till detta. Vi berör frågan kring hur vi agerar vid utmaningar både i en intern roll bland personer vi känner men också externt med personer vi inte har någon relation till. Och varför vi människor inte alltid gör som vi säger att vi ska.

Gäst: Katarina Graffman, kulturantropolog

Fördjupa din förståelse

Ta del av poddens övningshäfte och fördjupa din förståelse för värdskap. Övningshäftet är ett komplement till podden där du får en summering av varje avsnitt samt ett antal frågor och övningar som kan hjälpa dig att reflektera men också tillämpa det podden tagit upp. Kontakta Helena Görtz för att ta del av övningshäftena, se länk nedan.

Disig vintersol mellan träden.

Gemensam utgångspunkt enar oss

Vi är många som känner stolthet över Lund som plats och som dagligen tipsar, fixar och pratar om Lund för besökare, invånare, företag, kunder, familj och vänner. Visit Lund har en önskan om att ena oss ambassadörer kring ett värdskapslöfte, detta för att vara de bästa ambassadörerna för vår plats framåt. Med ett värdskapslöfte vill vi bland annat:

  • Skapa en ram som vi tillsammans kan utgå ifrån för att ge ett så bra ambassadörskap som möjligt.
  • Skapa en gemensam ”utgångspunkt” som kan skilja hos från andra destinationer.
  • Bidra till att skapa en positiv upplevelse både för besökare och lundabor.
  1. Jag förstår att jag och min verksamhet är en del av den större platsen Lund och att jag vid varje möte representerar både mig själv, min verksamhet och platsen Lund. Jag kan vara en persons första intryck av min verksamhet, Lund eller till och med Sverige. Bemötandet spelar roll och jag förstår att mitt värdskap ger ringar på vattnet långt utanför min egen verksamhets gränser.
  2. Vi ser och respekterar varandra. Vi bryr oss om varandra. Oavsett om någon är här i Lund för tågbyte, konferens eller för hela livet så bryr vi oss på samma sätt. Jag visar civilkurage, står upp för varandra och visar omtanke för mina medmänniskor och min plats.
  3. Vi är en del av en plats som präglas av stark framtidstro som grundar sig i vårt arbete med och inom kunskap, innovation och öppenhet. Dessa ord använder jag som bränsle i mitt värdskapsarbete genom att bryta ned det och anpassa det till min egen verksamhet och vardag. Jag tar inspiration från följande text:
    • Kunskap – i min verksamhet, ser jag till att jag har den kunskap om vår plats som efterfrågas.
      Jag är uppdaterad och kan jag inte svara, vet jag var jag kan hitta svar och ser till att återkoppla med korrekt besked. Jag baserar mina utvecklingsidéer på kunskapen jag kontinuerligt får fram
      om min målgrupps behov och har hållbar utveckling som ledstjärna.
    • Innovation – jag strävar efter att ständigt bli bättre, och vad bättre innebär är upp till min verksamhet. Jag vågar utvecklas för att framtidssäkra och stärka min verksamhet, men också hela platsen Lund. Jag vågar testa nytt och räds inte att gå ovandrade vägar. Jag vill vara med och skapa ett Lund där människor mår bra och har möjlighet att göra gott.
    • Öppenhet – jag visar ett öppet sinne gentemot de personer och verksamheter jag möter och jag är inkluderande med integritet. Jag förstår att mitt bemötande kan förändra en persons dag och
      strävar därför att möta människor med ett öppet och flexibelt sinne. Därtill visar jag öppenhet
      genom att min verksamhet är öppen där och när jag har möjlighet och när mina tjänster och
      produkter efterfrågas.
  4. Jag tar ansvar. Jag förstår att ingen kan göra allt, men att vi alla kan göra något. Jag väntar inte på
    inbjudan till samverkan utan drar mitt strå till den gemensamma hållbara Lunda-stacken som är fylld av upplevelser, tjänster, produkter, platser och människor!
  5. Vi tillåter oss att ha roligt! Lund är en plats där humor får ta plats både i vardagen och vid fest. Jag
    levererar professionalism i min verksamhet och inom mitt värdskap, samtidigt som jag har glimten i ögat. Mina dagar blir roligare när jag tillåter skratt även när situationen är allvarlig. Jag snälltolkar så mycket jag orkar utan att ge avkall på min integritet.
Domkyrkans torn med träd i förgrunden.

Bra-att-veta-fakta om Lund

Var kan jag parkera? Vad kan man göra i Lund om man är här bara för dagen? Vad kan vi som barnfamilj göra? Här har vi samlat svaren på några frågor om Lund som ofta dyker upp. Förhoppningsvis kan de vara till hjälp i ditt värdskap.

Jag är i Lund bara över dagen, vad kan jag göra?

Lund till fots kallar vi guiden som tar en runt genom centrala delarna av Lund och stannar till på 16 intressanta ställen. Att bara ta promenaden runt beräknas till ungefär 1,5 timme.

Lund till fots finns att hämta i tryckt exemplar på våra InfoPoints eller genom Visit Lunds besöksapp Be Here Then, finns där appar finns.

Digitalt finns den också på Visit Lunds webb under avsnittet Uppleva och göra:

Gå till guiden här

Var kan jag hitta en karta och få hjälp med broschyrer?

Det finns 15 platser, så kallade InfoPoints, på flera platser runt om i kommunen, dit är du välkommen för att hämta våra kartor och broschyrer. Var de finns, ser du på vår sida om turistinformation.

Lista på alla InfoPoints

Var hittar jag en evenemangskalender?

På vår webbplats hittar du en detaljerad evenemangskalender. Här du kan utforska kommande evenemang och aktiviteter i Lund, vare sig du är intresserad av kulturella evenemang, guidade turer, familjeaktiviteter eller lokala festivaler.

Vad finns det att göra för barnfamiljer i Lund?

För en rolig och minnesvärd upplevelse för barnfamiljer i Lund har vi samlat tips och rekommendationer speciellt för barnfamiljer. Oavsett om ni är intresserade av lekfulla museer, familjevänliga parker, spännande utflykter eller science center har vi något för alla åldrar och intressen. Utforska våra rekommendationer och hitta aktiviteter som passar hela familjen.

Gå till sidan här

Vad kan man besöka utanför Lunds centrum?

Lund är till ytan stort. Tack vare sina omgivningar är det lätt att kombinera stadslivet med cykelutflykter, naturupplevelser och landsbygdscharm. Botanisera i Solnäsgårds trädgårdsbutik och gårdscafé, gör en tidsresa i Uppåkta eller upptäck några av kommunens fina naturområden. Läs mer i vår guide som ger tips bortom stadskärnan:
Guide bortom stadskärnan

Var köper jag biljett till bussar och tåg?

Med tåget kommer man rakt in i de centrala delarna av staden. Väl är här kan cykel eller till fots vara två av de enklaste sätten att uppleva Lund på. För lokal- och regionaltrafik, inklusive stadsbussar och spårvagn, köper du enklast biljetter i biljettautomaterna på Lund C eller i Skånetrafikens app. Skånetrafiken har också kundcenter mitt emot tågstationen, på Bangatan, som kan vara till hjälp.

Skånetrafikens webb

Var finns allmänna toaletter?

På följande sida kan du se vilka offentliga toaletter som finns i Lund. Visa av toaletter är gratis att utnyttja och visa måste man betala för att använda.

Lista på offentliga toaletter

Var kan jag parkera?

Det finns flera alternativ för den som vill parkera nära centrum. På parkeringar som ägs av Lunds kommun kan man välja att betala med kort i biljettautomat, med parkeringsapp, sms eller talsvar. Några tips på parkeringsplatser nära centrum är:

  • Mobilitetshuset Svane
  • Mobilitetshuset Färgaren
  • Lund C (under centralstationen eller utomhusparkeringen)

Lunds kommuns parkeringsbolag (LKPAB) har mer information om parkering och betalmetoder.

Gå till LKP på webben

Hur gammal är Lunds domkyra?

Denna och andra historiska händelser och hållpunkter kan du läsa mer om på vår sida om Lunds historia.
Gå till sidan Lunds historia – en introduktion

Uppdaterad:

Mer att upptäcka i Lund

Har du upptäckt bredden av allt som går att göra och se runt om i Lund? På vår sida Uppleva och göra hittar du idéer som kanske händer just nu, men också sevärdheter att besöka året om.

Besök vår sida Mat och dryck för att kanske få några nya perspektiv på fika, restauranger och andra godbitar i Lund.

Det händer alltid något i Lund! Här hittar du kommande föreställningar, rundvisningar och mycket mer!