48-timmarsguider

Lund är som gjort för att upplevas under en helg - flera gånger om!
Staden och dess omgivningar bjuder på en härlig blandning av mysigt stadsmyller och lugnet i naturen.

Upptäck olika sidor av Lund

Det sägs att man kan bo ett helt liv i Lund utan att ha sett alla oaser, vackra byggnader och pittoreska gator. För dig som är här på besök finns mycket att upptäcka! Här hittar du olika 48-timmars-guider för att få inspiration bland alla upplevelser - i staden såväl som i omgivningarna. Självklart har vi gjort plats även för fikapauser och avkoppling.

Upptäck Lund

Lund bortom stadskärnan

Lund med barn

Kärlekens Lund

Barnens Lund fler tips

I Lund välkomnas små fötter att utforska de krokiga gatorna, gå på tur bland domkyrkans vrår och Botans spännande växthus. Här kan ni leka er fram genom museer om historia och om kroppen, upptäcka nytt genom experiment eller bara ta en glass i solen. Utanför staden väntar trollskogar och äventyrslekplatser. Låt oss visa dig barnens Lund!

Två barn leker på stubbar
Tre personer står på kullerstensgata och tittar tillsammans i frågeformulär

Är du redo för en utmaning?

Är du ny i stan eller bara sugen på att se din hemmiljö med nya ögon? Här hittar du tips på olika spel och quiz som tar dig runt i Lund och utmanar dig med gåtor, skatter, bilder eller andra klurigheter.

AKTUELLT

Hitta enkelt ut till vandringsleder, naturreservat, fågeltorn, mountainbikespår och mycket annat. Nu finns Lund med i Sveriges största digitala guide för att hitta ut i naturen.

AKTUELLT

Det finns flera platser runt om i Lunds kommun där du kan hämta en Lundkarta och annat informationsmaterial - Kulturen, Hotel Concordia, Scandic Star, Högevall, Kommunhuset Kristallen, Medborgarcenter i Dalby, Genarp och Veberöd, Källby Camping (endast under sommaren).

Ny i stan eller vill se din hemmiljö med nya ögon? Här hittar du tips på olika spel och quiz som ofta tar dig runt i Lund och utmanar dig med gåtor, skatter, bilder eller andra klurigheter.